Followers

Photobucket

Tuesday, June 10, 2008

ERTI TAKWA

Share
Share PENGERTIAN TAQWA

By : Ustaz Ahmad Adnan Fadzil


Makna takwa dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w. dalam sabdanya (yang bermaksud); "Hendaklah kamu bertakwa kepada Allah dengan sebenar-benar takwa iaitu mentaatiNya tanpa melakukan maksiat kepadaNya, mensyukuriNya tanpa kufur kepadaNya dan mengingatiNya tanpa melupaiNya”. (Riwayat Imam al-Hakim dari Abdullah bin Mas'ud r.a.). Di dalam hadis ini ada tiga unsur yang terangkum di dalam makna takwa, iaitu;

1. Mentaati Allah
2. Mensyukuri nikmatNya
3. Sentiasa mengingatiNya

Kalimah Takwa atau yang merujuk kepada Takwa adalah antara kalimah yang paling banyak diulang di dalam al-Quran, iaitu lebih 200 ayat. Ia berkisar kepada;
1. Menyeru manusia supaya bertakwa
2. Menerangkan ciri-ciri insan bertakwa
3. Menjelaskan faedah dan keuntungan yang akan diperolehi oleh manusia jika ia bertakwa.

Seruan kepada takwa, antara ayatnya ialah (yang bermaksud); "Wahai orang-orang beriman! Bertakwalah kepada Allah dengan sebenar-benar takwa". (Ali Imran, ayat 102)

Ciri-ciri orang bertakwa, antara ayatnya ialah (bermaksud);

"Bukanlah kebaikan itu dengan hanya kamu menghadapkan mukamu ke timur dan barat. Akan tetapi kebaikan itu ialah dengan berimannya seseorang kepada Allah, hari akhirat, para malaikat, kitab-kitab dan para Nabi, serta ia mendermanya hartanya sekalipun ia menyayanginya kepada kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, orang yang sedang dalam pengembaraan, orang-orang yang meminta dan hamba yang ingin memerdekakan dirinya. Begitu juga, orang yang mengerjakan solat, mengeluarkan zakat dan orang-orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian, orang-orang yang sabar semasa kesempitan, kesakitan dan ketika peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar beriman dan mereka itulah juga orang-orang yang bertakwa”.

(al-Baqarah, ayat 177)


Ayat ini telah membentangkan sifat-sifat takwa dengan lengkap merangkumi iman, amal soleh dan akhlak, hubungan dengan Allah dan juga dengan manusia.

Adapun faedah yang dijanjikan kepada orang yang bertakwa, antaranya disebut oleh ayat (yang bermaksud); “…dan sesiapa bertakwa kepada Allah, Allah akan membuka untuknya jalan keluar (dari segala kesulitan yang dihadapinya) serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak disangkanya..”.

(at-Tolaq, ayat 2-3)

Berkata Ibnu 'Abbas; orang bertakwa akan diselamatkan Allah dari segala kesulitan di dunia dan di akhirat.

Wallahu a'lam.

Rujukan;
1. Raudhatul-Muttaqien (Syarah Riyadhus-Salihin), Syeikh 'Abdul-Qadier 'Irfan.
blog comments powered by Disqus
JomTutorial.com
 
<

ShoutMix chat widget
>
JOM TUTORIAL Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template